Gondolatok és tippek az érzésekről való beszélgetésekhez

Kelemen Andrea | szervezetfejlesztési tanácsadó, coach, ügyfélkapcsolati vezető

Kelemen Andrea |
szervezetfejlesztési tanácsadó,
coach, ügyfélkapcsolati vezető

A távmunkát sokan nagyobb érzelmi amplitúdókkal éljük meg, a jóllétről folytatott beszélgetések ezért is elengedhetetlenek.

Kedves csapat, hogy érzitek magatokat? Bálint, te hogy vagy? És te Kriszta? Bálint: Rendben, köszi. Kriszta: A múlt hét óta semmi sem változott. Várom, hogy véget érjen.

Még ha közömbösen reagálunk is, a jóllétről szóló beszélgetés gyakran sokkal mélyebbé, értelmesebbé válhat. Az emberek általában nem tudatosan döntenek arról, hogyan érzik magukat. Hogylétünk azonban később meghatározza viselkedésünket.

Ne félj kérdéseket feltenni és várd ki türelmesen a válaszokat!

Szükségletek és elvárások

Kinek, mire van szüksége ahhoz, hogy jól vagy legalábbis jobban érezze magát?

A jóllétről való beszélgetés során gyakran ventillálunk. Miközben az érzéseinkről beszélünk, közvetlenül és vagy a sorok közé rejtve, kifejezzük igényeinket is. Ilyenkor olyan szakmai dolgok is előkerülhetnek, mint például több információt szeretnének arról, hogy mi történik a szervezetben, vagy előállnak egy ötlettel, amelyek megvalósítása vezetői döntéstől függ.

Sokan nehezen tudnak vagy nem akarnak nyíltan beszélni érzéseikről mások előtt. Érezz rá, hogy mikor érdemes valakivel négyszemközti beszélgetést kezdeményezned.

A beszélgetéseket különböző szemszögekkel mélyítsd el, építs a megszólalásokra!

A közös (virtuális vagy élő) ülésen érdemes megkérdezni, hogy mi az, amit a többiektől hallottál, ami rezonál veled? Mit vennél át, ami számodra is hasznos lehet?

Időnként elég csak azt mondani: mondjad még.

Ne akard megváltoztatni azt, ahogyan érzi magát!

S bár segíteni szeretnénk – de ne tévesszen meg – nem változtathatod más emberek reakcióit a dolgokra, erővel vagy paranccsal. Legjobb esélyünk az, hogy elmondja, ki, mivel inspirálta és ez elég ösztönzően hat rá, hogy maga cselekedjen. Moderáljuk a folyamatot és ne szóljunk bele durván.

Ne becsüld alá a témát, de ne akard kiértékelni!

Az emberek nem mindig képesek megválasztani, hogyan érzik magukat, különösen olyan körülmények között, mint most. Egy másik személy hogylétének értékelése vagy annak megtiltása, hogy akárhogyan érezze magát azonban megfosztja annak a lehetőségétől, hogy nyíltan beszéljen. Az emberek nem akarják, hogy az érzelmeik alapján ítéljék meg őket.

Feladatod egyszerű – ne ítéld meg ezeket az embereket, hanem ösztönözd őket, hogy osszák meg érzéseiket, és kérd meg őket, hogy ŐK keressék meg a módját, hogyan segítsenek maguknak. Ez a szerep viszont nagyon is fontos!

 

 

Oszd meg érzéseidet

Nem kell úgy tenned, mintha minden rendben volna veled. Ne gondold, hogy érzéseid megosztása megijeszti a csapatot. Engedd meg magadnak, hogy ember légy, ez utat nyit a többieknek is.

Ha még soha nem beszéltél a hogylétedről a kollégáiddal, akkor a következő nyitás segíthet: Általában nem vagyok az az érzelgős típus, de most beszélni szeretnék…

Összességében soha ne becsüld alá mások jóllétét. Vezetőként a te feladatod, hogy rendszeresen biztonságos és kényelmes lehetőségeket teremts a jóllétről való beszélgetéshez. Ne próbáld megváltoztatni az emberek érzelmeit, mert ők maguk felelősek érte, hogy dolgozzanak rajta.

*Készült litván szakmai partnerük az @OVC Consulting tanácsadójának, @Tomas Misiukonis cikkének átdolgozásával.